Köp- och leveransvillkor
Skickas inom 24 timmar. Leverans till hela världen. Ångerrätt 14 dagar.
Köp- och leveransvillkor
Allmänt
Daorson säljer böcker med leverans inom hela världen.
Beställningar tas enbart emot via daorson.se. För att du skall känna dig trygg i ditt köp är du alltid välkommen att kontakta oss om du har frågor om din beställning.
Efter att ha beställt från daorson.se förbinder du dig att bevaka din inkorg då all kommunikation rörande din order sker via e-post. Du kan alltid följa din beställning via länken i orderbekräftelsen.
Daorson förbehåller sig rätten att stryka en beställning om särskilda skäl föreligger.
Priser och betalning
Våra priser visas i kr (SEK, svenska kronor). Föreningen Daorson är inte momspliktig.
Innan du slutför din beställning kan du se totalt pris inklusive frakt i kassan. Du får också en orderbekräftelse med e-post. Kontrollera uppgifterna i orderbekräftelsen och om något är fel ber vi dig att omedelbart höra av dig till oss på info@daorson.se (på något av de nordiska eller sydslaviska språken eller på engelska) eller +46 72 270 73 30 (7 dagar i veckan från 8.00 till 18.00 på något av de nordiska eller sydslaviska språken).
Du måste vara minst 18 år eller ha målsmans godkännande för att göra en beställning.
Vi förbehåller oss rätten att ändra priser utan föregående avisering. Priset som var aktuellt vid ditt beställningstillfälle är det som gäller oavsett om priset går upp eller ned efteråt.
Frakt och leverans
Vi strävar alltid efter att du ska få din beställning så snart som möjligt. I huvudsak använder vi oss av Postnord för leverans av din beställning.
Förväntad leveranstid är 1–3 dagar inom Sverige och 2–5 dagar till EU-länder. Leveranstid till andra länder är beroende av deras leverans snabbhet.
Beställningar med låg vikt skickas vanligen per brev. Om vikt och volym överskrider vad som är lämpligt för brev skickar vi som paket. Dessa körs då ut till dig på angiven leveransadress. Om du har några andra önskemål kring leveransen är du välkommen att höra av dig till oss.
Leveransavvikelser
Vid leverans till kund är Daorson ansvarig för om böckerna skadas eller försvinner under transporten. Du som kund är skyldig att vid mottagande göra en skadekontroll innan leveransen godkänns. Vid eventuell leverans från kund till Daorson är kunden själv ansvarig för detta. Vi försöker alltid informera dig om det uppstår problem i leveransen. I första hand sker detta via e-post.
Försening
Vi gör vårt bästa för att leverera så fort som möjligt, men ibland kan förseningar uppstå. Vi garanterar därför inte leverans till en viss dag och reserverar oss alltid för förseningar. Vi reserverar oss rätten att avboka din beställning om det uppstår problematik med leveranser eller med betalningen.
Vid oförutsedda händelser som ligger utanför vår kontroll, Force Majeure (såsom krig, naturkatastrof, strejk, brand eller utebliven leverans från vår underleverantör) ansvarar Daorson inte för förseningarna.
Ångerrätt och retur
Som vår kund har du alltid fjorton (14) dagars ångerrätt (räknat från att du mottagit varan). Detta gäller för kunder från EU- och f.d. jugoslaviska länder.
Om du vill åberopa din ångerrätt ska du meddela oss detta inom fjorton (14) dagar från det att du mottagit beställningen och utan dröjsmål skicka tillbaka varan till oss.
Följande varor undantas från ångerrätten och kan inte returneras:
– Nedladdningsbara produkter då de på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas
– Böcker från vårt antikvariat och sällsynta böcker (rare books)
– Defekta eller felaktiga varor då detta istället är en reklamation.
Du betalar själv för returen tillbaka. Returnerar du en oanvänd vara med eventuellt tillhörande etiketter och förpackning inom fjorton (14) dagar återbetalas hela beloppet. Om varans kvalitet har påverkats till följd av att du som kund har hanterat den mer än vad som är nödvändigt för att undersöka dess egenskaper eller funktioner, kan avdrag på återbetalningen motsvarande varans värdeminskning komma att göras.
Om kund utnyttjar sin returrätt, skall Daorson snarast och senast inom fjorton (14) dagar betala tillbaka vad kund betalat till Daorson. Tiden räknas från den dag Daorson tog emot kundens e-postmeddelande om att avtalet frånträtts.
Vid all leverans från kund till Daorson är kund ansvarig för om varan skadas eller försvinner under transporten. Varan ska returneras i oförändrat skick.
Lägg varan i dess originalförpackning (om den hade någon). Bifoga en kopia på orderbekräftelsen eller liknande där ordernummer och kunduppgifter framgår. Saknas den informationen i paketet kan vi inte se att returen kommer från dig. Spara alltid kvitto och sändningsnummer som styrker returen tills dess att returen är mottagen av oss.
Returadress:
Daorson
Barkvägen 5 D
541 64 Skövde
Ej uthämtade paket
För ej uthämtade brev eller paket debiterar vi dig för våra kostnader för frakt, returfrakt, administration och hantering, för närvarande 149 kr. Ej utlösta paket omfattas inte av ångerrätten.
Tvist
Tvister ska i första hand lösas i samförstånd med varandra. Om tvisten kvarstår tillämpar Daorson alternativ tvistlösning. Det innebär att om du som konsument har ett krav som Daorson avslår har du möjlighet att få ärendet prövat av Allmänna Reklamationsnämnden, ARN. Daorson förbinder sig då att följa ARN:s utslag.
Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm.
Du kan läsa mer om alternativ tvistlösning för konsument på EU-kommissionens webbplats.
Personuppgifter
Det är viktigt för oss att du som kund känner dig trygg när du handlar hos oss. Här kan du läsa om vår integritetspolicy och hur vi lagrar dina personuppgifter.
Om du beställt åt en annan mottagare utan dennes vetskap kan vi komma att lämna ut ditt förnamn och efternamn för att mottagaren ska känna sig trygg i att hämta ut beställningen.
För frågor kring innebörden av ovanstående eller tillvägagångssätt vid reklamationer, transportskador eller annat, kontakta oss.